De blokkade van het Suezkanaal en de gevolgen voor de logistiek

Image
Suez Canal

23 Maart is een dag die veel mensen in de supply chain en logistiek zich nog lang zullen herinneren. De Ever Given, een containerschip van 400 meter lang, liep aan de grond in het Suezkanaal. De Ever Given is een schip uit de Gold klasse met een capaciteit van 20.000 containers. Wat de oorzaak is van het vastlopen van het schip wordt nog onderzocht, maar de zware wind heeft in ieder geval een rol gespeeld.

Een uur geleden werd de blokkade opgeheven en kon de scheepvaart door het Suezkanaal hervat worden. Het schip blokkeerde het kanaal, en er konden geen schepen door. Aangezien 10% van alle vracht ter wereld door het Suezkanaal gaat, is dit een groot probleem. Meer dan 200 schepen wachten om door het kanaal te gaan. Vijf daarvan zijn van dezelfde grootte als de Ever Given; er zijn ook meer dan 40 bulkcarriers en meer dan 20 tankers die op doorvaart wachten. Sommige schepen hebben zelfs vee aan boord, zodat een lange wachttijd kan leiden tot voedsel- en watertekorten.

Wat zijn de gevolgen?

Nog veel belangrijker dan de oorzaak van het ongeval zijn de de gevolgen voor bedrijven. Eén ding is zeker: veel vracht zal te laat op zijn bestemming komen door de blokkade. Nu de Ever Given eenmaal uit het kanaal is moet ook de hele wachtrij met schepen nog door het kanaal.

De blokkade betekent ook dat meerdere schepen straks op hetzelfde moment bij havens aankomen. Het is maar de vraag of de havens deze pieken volledig kunnen opvangen. In sommige gevallen komt er dan nog wachttijd bij.

Lloyd’s List heeft een inschatting gemaakt van de impact van de blokkade: iedere dag dat het kanaal geblokkeerd raakt er 9 miljard dollar aan goederen vertraagd.

Supermarkten en andere Retail organisaties krijgen mogelijk te maken met lege schappen. Productiebedrijven komen mogelijk stil te liggen omdat grondstoffen of onderdelen niet op tijd binnen zijn. In een aantal gevallen is dat te voorkomen door goederen via luchtvracht in te vliegen, maar de kosten daarvan zijn wel een stuk hoger.

Sommige rederijen hebben er al voor gekozen om hun schepen om te leiden via de langere route rond Kaap de Goede Hoop. Er komt voor die schepen wel minstens een week reistijd bij en extra kosten voor brandstof en dergelijke.

Geen weken maar maanden

De blokkade van het Suezkanaal heeft niet alleen gevolgen voor de goederen die nu liggen te wachten om door het kanaal te kunnen. We krijgen ook nog te maken met gevolgschade. Het gaat nog maanden duren voordat supply chains wereldwijd weer terug zijn in hun oude ritme. Een blokkade van meer dan een week van zo’n belangrijke verkeersader heeft tot gevolg dat heel veel schepen, containers en andere materialen op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn.

En supply chains hadden het al niet makkelijk met alle verstoringen het afgelopen jaar door de wereldwijde pandemie die sinds Maart 2020 heerst. De prijs voor het verzenden van een container van China naar Europa is sinds November al drie keer zo hoog geworden. De blokkade van het Suezkanaal zal geen positief effect hebben op deze prijzen.

Take the Load off Your Mind

We kunnen alleen documenten verwerken en aangiftes doen van goederen die daadwerkelijk in de haven zijn aangekomen. We zijn klaar voor de piek in aangiftes die zal volgen als de schepen, die nu liggen te wachten, alsnog op hun eindbestemming in Europa aankomen. Onze douanespecialisten zijn er klaar voor. Take the Load off Your Mind.