Wie ben jij?
Ik ben Stephan Hoffert en ik werk sinds iets meer dan een jaar bij Customs Support.
Mijn achtergrond ligt in de internationale sales, waarin ik sinds 1998 werkzaam ben. Tijdens mijn loopbaan heb ik in verschillende sectoren gewerkt: communicatie, kantoorbenodigdheden, beveiliging en nu in de wereld van inklaring. Mijn focus is altijd new business development geweest.
Je bent de business development director van Frankrijk. Wat betekent dat?
Mijn belangrijkste taak is nu om het bedrijf te laten groeien. Dit omvat het creëren van meer partnerships met nieuwe klanten, maar er is meer: ik moet ook de naamsbekendheid van Customs Support laten groeien in Frankrijk, overleg plegen met belangrijke accounts, de groep vertegenwoordigen en al onze bestaande klanten beheren.
De tweede doelstelling die ik heb is het opbouwen van het salesteam in Frankrijk, het opzetten van alle salesprocessen en het implementeren van alle Customs Support Group tools.
Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?
Ik deel mijn week op in tweeën zodat ik me beter kan concentreren op mijn taken. Op maandag en vrijdag concentreer ik me op mijn administratieve werk, het opvolgen van inkomsten en het organiseren van follow-ups op basis van de verschillende datatools die we gebruiken - zoals Salesforce.
Van dinsdag tot donderdag neem ik contact op met bestaande klanten en ontmoet ik potentiële nieuwe klanten.
Het is niet altijd zo zwart-wit, en natuurlijk heb ik elke dag interne vergaderingen, maar zo deel ik mijn tijd in.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Wat ik het leukst vind is het contact met verschillende soorten mensen. Je kunt dit werk niet leuk vinden als je niet van de mensen houdt. Ik ontmoet mensen en zie bedrijven in alle soorten en maten en daar hou ik van.
Mensen face-to-face ontmoeten is beter dan online, maar ik waardeer dat Teams en andere virtuele ontmoetingsplatforms een grote winst betekenen. Frankrijk is een groot land, en ik kan niet alle uren van de dag reizen om mensen te ontmoeten; dat zou niet efficiënt zijn.
Maar soms moet ik een ander kantoor bezoeken, waarvan we er negen hebben in Frankrijk, en die koppel ik graag aan het bezoeken van onze klanten en prospects in de omgeving. De kans om bedrijven in alle sectoren van dichtbij te zien is geweldig en geen twee zijn hetzelfde.
Je bent gevestigd in de Charles De Gaulle luchthaven van Parijs. Wat vind je leuk om daar te zijn?
Frankrijk is een centraal land en Parijs is natuurlijk de hoofdstad. In termen van handel is dit gebied het grootste voor douane-inklaringen en handelsstromen, dus het is de place to be. De regio is ook mooi en er is hier veel te doen.
Wat vind je het leukste aan het deel uitmaken van een Europees netwerk?
Veel dingen. Zoals ik al zei, heb ik altijd in het internationale bedrijfsleven gewerkt en het is leuk om talen te oefenen, onbekende culturen te ontdekken en nieuwe manieren van werken te ontdekken.
Beroepsmatig vind ik het interessant om binnen een internationale groep te werken. We werken als individuele landen, aangezien elk land zijn eigen regels heeft, maar we werken ook als een internationaal team en delen dezelfde klanten over die gebieden.
Wat is de volgende ontwikkelingsfase voor Frankrijk?
Het doel is om meer te groeien. Vorig jaar hebben we ons gericht op het leggen van de juiste fundamenten, het implementeren van nieuwe datatools, CRM's en procedures die ons zullen helpen om verder te bouwen.
Nu is het onze taak om de zichtbaarheid van Customs Support in Frankrijk te vergroten. Het is in Frankrijk niet zo gebruikelijk om een onafhankelijke customs broker te gebruiken, zoals in andere delen van Europa, dus het is belangrijk voor ons om bedrijven te laten weten hoe wij waarde toevoegen en waarom het loont om naar ons over te stappen.
Wat is het bezwaar tegen onafhankelijke douaneproviders in Frankrijk?
De meeste bedrijven gebruiken hun expediteurs om hun douanewerkzaamheden te verrichten, of hebben een intern team. Hoewel het logisch is om alles onder één dak te houden, is het probleem dat de douane wordt behandeld als een stap in het vrachtvervoer en geen prioriteit krijgt.
Wat we dus zien is dat de mensen die de aangiften doen geen specialisten zijn, ze weten alleen hoe ze de inklaring voor elkaar moeten krijgen zodat ze hun levertermijn kunnen nakomen. Wij nemen de tijd om ervoor te zorgen dat hun inklaringen correct worden verwerkt en dat zij worden beschermd tegen niet-naleving, mochten zij ooit worden gecontroleerd.
De andere waarde die wij toevoegen is strategisch douaneadvies. Wij zijn specialisten en kunnen alles: levensmiddelen, ITEC, import, export, douane en meer. Een intern of op vracht gebaseerd douaneteam is beperkt in zijn kennis en kan meestal alleen een basisoplossing bieden wanneer er een alternatief zou kunnen zijn dat de handelaar tijd en geld bespaart.
Wat is het belangrijkste waarop iemand moet letten bij het kiezen van een douane-expediteur?
Als je een internationaal bedrijf hebt, dan is het belangrijk om iemand te hebben die aan beide kanten van de grens kan helpen en je kan helpen die stroom te beheren. Met één aanspreekpunt kun je snel problemen oplossen en een oplossing mogelijk maken voordat het een kostbaar probleem wordt.
Het tweede punt is dat je een dienstverlener moet hebben die digitaliseert. Dit maakt de zaken sneller en houdt je aangiften nauwkeurig, wat natuurlijk helpt bij de naleving en om het risico op problemen te minimaliseren. End-to-end digitale douane-inklaring is beter voor alle betrokkenen omdat de controle en de naleving er zijn.
Verkoop en bedrijfsontwikkeling zijn zeer energie-intensief met het ontmoeten van veel mensen. Wat doe je buiten het werk om en tot rust te komen?
Ik hou van reizen. Ik geniet van tijd met vrienden. En ik doe aan sport, cross-fit, tennis en golf.
Je werkt met een Europees netwerk, als je een land van Customs Support zou bezoeken, waar zou je dan heen gaan en waarom?
Ik wil graag naar Spanje. Ik hou van Spanje en ik heb twee jaar in Mexico gewoond. Ik moet mijn Spaans wat meer oefenen en ik houd echt van Madrid omdat er veel historische dingen zijn.